Tutorial spegel.

Fy på mig att jag inte bloggat tidigare men ni anar inte hur mycket som har hänt, iaf i mina ögon sett! Jag drar det lite fort sedan får jag berätta lite mer i senare inlägg. Vi började ju byta tak i måndags med pappas hjälp och har nu på Onsdag morgon börjat sätta på råspont på den översta delen av taket på framsidan. I Lördags var jag på besök på Torpa gård utanför Floby, där jag tidigare ridit & bott, var så länge sedan jag träffade dom. Vi gick till hästhagen och där står min lilla Riika som jag alltid velat ha men aldrig ens haft råd att tänka tanken. Hon var tidigare hos Johan Lundh men Krisitna köpte tillbaka henne då hon blev halt efter att han haft henne ett halvår. Hon är uppfödd av Krisitna på Torpa gård & är efter Roderik, hon är en såååå fin hopphäst & håller alla tummarna att hon ska hålla. Men eftersom hon inte blivit riden på två år kommer jag sätta igång henne väldigt lugnt! Jag kommer ha henne på lån i två månader för att sedan förhoppningsvis köpa henne till ett bra pris. Åhh är så lycklig! Var inte tanken att jag skulle köpa häst på några år men vad gör man när man är en inbiten hästmänniska & får köpa sin dröm häst!

Iaf nu börjar vi med tutorialen som jag lovat er på spegeln jag satt i hallen:

Här är bilder på hur den såg ut tidigare, här är den ändå målad en gång efterso den från allra första början var guld.




Detta var vad jag använde mig av.
Från vänster: en strumpa, en pensel el svamp till vaxet, Annie Sloan Soft wax clear & dark wax, Annie sloan chalk paint White linnen.



Jag började med att torka av den & målade den sedan några varv med Annie Sloans shalk paint White linnen. 




När allt var målat så vaxade jag först med clear waxet & direkt efter på med dark waxet, jag valde att bara mörk vaxa alla detaljer på spegeln.

På bilden har jag gnidit in rejält med mörk vax så det verklilgen kommer in i "hålrummen".



Direkt efter torkar jag av med strumpan, vill man ha bort mer än jag ville tar man lite clear vax på trasan samtidigt som man torkar bort vaxet.

På bilden har jag i stort sett torkat av så mycket som jag ville ha bort.



Så här blev den som färdig.



Johanna.






Kommentarer
Sarah

Duktig du är Johanna! Spegeln blev jättefin.

Går det bra om jag länkar det här till vår blogg?

Kram,

Sarah

2012-06-15 @ 10:29:09
URL: http://storegarden.blogspot.com
Sarah

Duktig du är Johanna! Spegeln blev jättefin.

Går det bra om jag länkar det här till vår blogg?

Kram,

Sarah

2012-06-15 @ 10:29:51
URL: http://storegarden.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lantliga Åsen

Här på Åsen i Broddarp bor jag, Johanna Blomdahl tillsammans med min fästman Kristoffer Berglund & vår älskade son Hugo. Ni kommer kunna läsa om allt mysigt som pysslas med här på Åsen. Inredning. Renovering. Familjen. Mamma ledighet. Hugo. Den känsla som inspirerar oss under vårt arbete är inslag av lantligt, ljust & mysigt, hoppas ni gillar vad ni ser & om så är fallet skulle en kommentar värma.

RSS 2.0