Möbel renovering.

Här på åsen har jag nog varit framme med penseln på varenda möbel. Tycker det är otroligt roligt att renovera & fräscha upp möbler. Att vara nöjd med möblerna gör att jag blir inspirerad att inreda som jag tänkt. Innan jag börjar med att ändra på möbel så har jag en bild framför mig hur den ska se ut & en plan på hur jag ska göra. Tidigare med vanliga vattenbaserade & oljebaserade färger har jag aldrig kännt mig helt hundra nöjd. Men nu när jag har Annie Sloans Chalk Paint & hennes Clear wax & Dark wax känns det som jag kan uppnå precis det jag tänkt mig om inte bättre :D Love, Love, Love.... Tänkte visa lite bilder på de två senaste verken jag har ordnat till.
Det första är ett mini litet bord som vi tidigare haft som köksbord när vi bodde i "lilla huset på fageråsen" :). Det stod kvar i huset efter att Ingrid (Ninni) flyttat därifrån & jag målade det vitt. Men nu kände jag det var dax att plocka fram det ur skrymslet & frächa till det. Kanske inte syns vidrare större skillnad på kort men annars får ni komma hit & titta :)
Före:


Efter:
Jag målade bordet vitt med Annie Sloans chalk paint white linnen, har redan gjort det på bilder ovan men det var vitt tidigare också. Sedan slipade jag så trät under kom fram där det skulle blivit en naturlig slitning. Därefter använder jag Annie Sloan chalk paint paris grey & använder mig av dry brushing technique som gör att bordet ser ännu äldre & "slitet" ut. Därefter vaxade jag bordet med Annie Sloans chalk paint clear wax.




Det andra är ett hörnskåp som jag köpte på tradera för hundra spänn tror jag för länge sedan. Åkte väldigt långt för att hämta det. Så långt att jag inte ens kan med att säga vart :P Här kommer iaf lite bilder på hörnskåpet.

Före:



Efter:

Det här skåpet har jag först målat i Annie Sloans chalk paint white linnen några ggr & Annie Sloans chalk paint paris grey några ggr. Sedan vaxade jag det med Annie Sloans chalk paint clear wax & direkt efter så har jag användt mig av Annie Sloans chalk paint dark wax på vissa ställen för att få den lite "smutsiga" looken. Känner mig SÅÅÅ nöjd! När jag höll på tyckte inte Kristoffer det såg alls bra ut men när jag var färdig erkände han som vanligt att det blev skit bra :D






Love Johanna.
Trackback

Lantliga Åsen

Här på Åsen i Broddarp bor jag, Johanna Blomdahl tillsammans med min fästman Kristoffer Berglund & vår älskade son Hugo. Ni kommer kunna läsa om allt mysigt som pysslas med här på Åsen. Inredning. Renovering. Familjen. Mamma ledighet. Hugo. Den känsla som inspirerar oss under vårt arbete är inslag av lantligt, ljust & mysigt, hoppas ni gillar vad ni ser & om så är fallet skulle en kommentar värma.

RSS 2.0